Chemia w żywności – zobacz, jak trują Cię jedzeniem

To co jemy ma ogromny wpływ na to jak długo żyjemy. Niewątpliwie czasy się zmieniają i nie zawsze na lepsze, gdyż kiedyś warzywa uprawialiśmy we własnych ogródkach i każdy wiedział co je. Jednak w miarę upływu lat takie uprawianie ogródka odeszło do lamusa a żywność obecnie kupujemy w marketach i w większości są to produkty paczkowane. Niektórzy nawet żyją niemal wyłącznie na produktach z mikrofali czy fast foodach. A większość jedzenia w paczkach jest pełna konserwantów i dodatków, które to mają negatywny wpływ na zdrowie. To właśnie te dodatki powodują alergie, wzrost wagi czy inne niepożądane skutki. Im bardziej będziesz unikać takiej żywności, tym sprawniejszy będzie Twój układ nerwowy. Zatem najprostszym sposobem na zmniejszenie ilości przyjmowanych szkodliwych substancji jest ograniczenie spożywania produktów paczkowanych. Wszyscy czasem się nimi zajadamy ale niech to będzie naprawdę “czasem”. Na co dzień powinniśmy wiec jeść świeże, zdrowe, naturalne, pełnoziarniste produkty.
Otwórz się na nowe doświadczenie, daj sobie czas, porozglądaj się spokojnie i sprawdź jakie produkty są dostępne. Czytanie informacji o składzie danego produktu może być dość męczące, ale gdy wybierzesz odpowiednią żywność skorzysta na tym Twoje zdrowie, zaś Twoja skóra będzie w lepszej kondycji a także wyeliminujesz ze swojego ciała toksyny. Konserwanty to syntetyczne toksyny, które gromadzą się we wszystkich komórkach ciała i powodują załamanie się włókien nerwowych, które utrzymują skórę w naprężeniu. Twoje ciało zacznie funkcjonować lepiej, gdy będziesz wiedzieć jak unikać najbardziej szkodliwych dodatków.

Oto szkodliwe dodatki , których należy się wystrzegać :

E102 (Tartrazyna) – może powodować nadpobudliwość, wysypki, migreny, zaburzenia zachowania, problemy z tarczycą. Tartrazyna jest czynnikiem uwalniającym histaminę, dlatego po jej spożyciu astmatycy mogą odczuwać wzmożone objawy choroby (jest ona także odpowiedzialna za skurcze macicy, grożące poronieniem u ciężarnych). Jest niezalecana dla dzieci, w połączeniu z benzoesanami (E210–215) może u nich powodować trudności w nauce, a nawet wystąpienie syndromu ADHD. U innych (nawet nieuczulonych) osób może wywoływać: pokrzywkę, zapalenie skóry, bóle głowy, katar sienny, trudności z koncentracją, depresję, wysypkę, swędzenie warg i języka, bezsenność, dezorientację, anafilaksję. Tartrazyną barwi się środki spożywcze przede wszystkim produkty w proszku: napoje, zupy czy polewy do deserów; ale także: wyroby cukiernicze, groszek i kukurydza konserwowa, krakersy serowe, napoje bezalkoholowe, sosy.

E122 (Azorubina) – jest podejrzewana o działanie rakotwórcze, mutagenne, łączona ze zmianami na skórze oraz nadpobudliwością. Związek ten jest dodawany do żywności, która wcześniej została poddana fermentacji, a następnie obróbce cieplnej. Spośród wielu takich produktów można wyróżnić: wyroby cukiernicze (np. serniki, rolady), budynie, galaretki, kisiele, cukierki, marcepan, dżemy, marmolady, konfitury, jogurty, wino i napoje.

E133 (Błękit Brylantowy) – Jego zadaniem jest zmiana oraz wzmocnienie barwy produktu. Występuje praktycznie w większości produktów (napojach, słodyczach) o niebieskim zabarwieniu. Jest stosowany do produkcji żelatyny i produktów pochodnych, groszku konserwowego, nabiału, płatków zbożowych, kasz, deserów, kremów do wyrobów ciastkarskich, napojów (głównie bezalkoholowych, ale także niektórych gatunków piwa) oraz pastylek pudrowych (owocowych i miętowych). Może wywoływać astmę, pokrzywkę, katar sienny oraz reakcje alergiczne. Powinny unikać go osoby z zespołem jelita nadwrażliwego i innymi schorzeniami przewodu pokarmowego, osoby uczulone na salicylany. Substancja może być także substancja kancerogenna.

E104, E110, E128, E155 – są to sztuczne barwniki dodawane do słodyczy i napojów a także żywności paczkowanej, mogą powodować nerwowość, wysypki, rozkojarzenie czy znudzenie, lęki i niepokój.

E200, E203 – to konserwanty dodawane do margaryny, sosów, ciast oraz niektórych soków, pieczywa, serów, serników, syropów czekoladowych – mogą wywoływać kontaktową pokrzywkę, reakcje alergiczne, podrażnienia skóry, astmę oraz problemy z zachowaniem.
E951 (Aspartam) – Stosowany jest jako sztuczny środek słodzący (słodzik) w produktach spożywczych, zwłaszcza takich, jak napoje niskokaloryczne, guma do żucia, drażetki odświeżające oddech. Można go też znaleźć w wielu wędlinach i rybach (zarówno w folii, jak i konserwach). Badania wykazały że może powodować cukrzycę, migreny, zawroty głowy, bóle i migreny, zaburzenia emocjonalne, czy pogorszenie pamięci.
E954 (Sacharyna) – popularna dlatego, że jest słodsza niż cukier, nie posiada jednak wartości odżywczych (nie jest trawiona przez organizm człowieka). Badania wskazywały, że substancja ta może być karcynogenem. Dobra wiadomość jest taka, że istnieją inne naturalne i małokaloryczne zamienniki cukru. Są to stewia, ksylitol pozyskiwane z roślin i nie powodują one żadnych działań niepożądanych. Możecie również wykorzystać organiczny cukier trzcinowy czy miód.

zarządzanie stresem

Jak skutecznie schudnąć ? Oto 8 sposobów!

Jak skutecznie schudnąć? Oczywiście da się to zrobić! To czy jesteśmy grubi czy szczupli, w niewielkiej części zależy od naszych cech dziedzicznych. Ale jednak w większości przypadków to wybrany przez nas styl życia oraz odżywiania zadecyduje o tym, czy i w jakim stopniu nasze predyspozycje genetyczne zostaną uaktywnione. Organizm odkłada tłuszcz jako rezerwowy zawsze wtedy gdy dostarczymy mu więcej kalorii, niż potrzebuje. Jedno jest jasne każdy z nas ma podobne szanse na to aby utrzymać ciało w dobrej formie poprzez odpowiednią dietę oraz regularną aktywność fizyczną a także zrobić coś ze swoim ciałem gdy z jakiegoś powodu staliśmy się grubsi. Jemy coraz więcej i jemy źle, nawet teraz gdy rośnie świadomość zdrowia, sięgamy po produkty, które są szybkie i tanie w przygotowaniu. Jednak aby schudnąć potrzeba czegoś więcej niż tylko zmiany sposobu odżywiania. Trzeba zastosować specjalne zasady, które krok po kroku pomogą ci w tym aby w zdrowy sposób doprowadzić do redukcji masy ciała.

1. Jak skutecznie schudnąć? Postaw sobie realistyczny cel

Każdy z nas jest inny i każdy z nas inaczej zareaguje na zmianę sposobu odżywiania. Dla niektórych realistycznym celem będzie utrata 5 kilogramów, a inni osiągną wynik 20 kilogramów. Gdy już na starcie postawisz sobie zbyt wygórowane cele, to niestety poniesiesz porażkę. Raczej postaw na powolne chudnięcie czy utrzymanie wagi i nie odczuwanie głodu. Może to brzmi dość skromnie ale to na początek wspaniały cel.

2. Jak skutecznie schudnąć? Jedz tylko wtedy gdy jesteś głodny

To bardzo ważna zasada, którą się kierują osoby szczupłe – zawsze jedzą dopiero wtedy, gdy są głodne. Nigdy nie jedzą z nudów lub gdy się zezłościły, czy czują się samotne. A gdy już jedzą to jedzą do momentu aż poczują się syte. Nie jedzą również na zapas i nie myślą że w następnych godzinach nie będzie czasu na jedzenie. Nie rozmyślają na ten temat. Myśl jak osoba szczupła.

3. Jak skutecznie schudnąć? Postaw na ujemny bilans energetyczny

Gdy chcesz schudnąć musisz starać się mieć ujemny bilans energetyczny. Oznacza to dostarczenie mniejszej ilości energii, niż potrzebuje twój organizm. Chodzi o wywołanie uczucia sytości, które otrzyma mózg poprzez wypełnienie żołądka odpowiednią objętością i wagą. Im cięższy jest posiłek i im ma większą objętość, tym szybsze i silniejsze jest uczucie sytości. Takie połączenie dużej objętości oraz dużej wagi przy niewielkiej kaloryczności da nam ujemny bilans energetyczny a w efekcie chudnięcie. Taki efekt osiągniesz dzięki spożywaniu produktów bogatych w wodę i błonnik, takich jak owoce, warzywa, sałaty czy rośliny strączkowe. Możesz również zastosować niewielką ilość dobrej jakości tłuszczu wtedy wszystko smakuje lepiej i ma to korzystny wpływ na przemianę materii.

4. Jak skutecznie schudnąć? Zredukuj ilość węglowodanów

Im więcej chcesz schudnąć tym bardziej konsekwentnie redukuj ilość węglowodanów lub popraw ich jakość. Najlepiej jest całkowicie wyeliminować przekąski bogate w cukier i skrobię. A jeśli już chcesz spożywać to wybierz pełnoziarniste wersje chleba, makaronu i ryżu i spożywaj w umiarkowanej ilości. Dodaj do tych potraw nisko węglowodanowe owoce, korzenie, warzywa oraz sałaty. W ten sposób dostarczysz jednocześnie dużej ilości błonnika i witamin.

5. Jak skutecznie schudnąć? Spożywaj dobrej jakości tłuszcze

Dostarczaj swojemu organizmowi jak najlepszej jakości tłuszczów w miarę twoich potrzeb. Zdecydowanie wpłynie to na twoje zdrowie i wagę. Wybieraj dobrej jakości oleje roślinne, oliwę z oliwek a także produkty bogate w ten składnik takie jak awokado, orzechy, pestki, nasiona, ryby. Unikaj przetworzonych tłuszczów trans, margaryny oraz tłuszczów zwierzęcych.

6. Jak skutecznie schudnąć? Delektuj się jedzeniem oraz celebruj posiłki

Wybieraj takie jedzenie, które będzie sycące, a jednocześnie zaspokoi to twój apetyt na podjadanie. Często jedząc, koncentrujesz się na wszystkim innym poza smakiem jedzenia i jego aromatem. A tu chodzi o ponowne nauczenie się i wypracowanie nawyku wolnego jedzenia oraz delektowanie się atmosferą posiłku. Podczas jedzenia wyłącz telewizor, gdyż przez to znacznie później odczujesz sygnał sytości dlatego, że twój mózg będzie pochłaniał obrazy i informacje. Posiłki jedz w towarzystwie tak często jak to tylko możliwe, gdyż wspólny posiłek zaspokoi twoją potrzebę uwagi i akceptacji.

7. Jak skutecznie schudnąć? Więcej ruchu

Regularny wysiłek fizyczny jest bardzo ważny. Poprawia samopoczucie i dodaje radości, a także wprowadza równowagę i rzeźbi sylwetkę. Każdy rodzaj aktywności podniesie obroty energii i w ten sposób osiągniesz ujemny bilans energetyczny, a to jest kluczowe dla schudnięcia. Ruch również jest skuteczną bronią przed efektem jo-jo. Ponad to rozbudowuje się masa mięśniowa, a to oznacza wzrost obrotów energii w stanie spoczynku. Każda regularna aktywność fizyczna obniży również wiele czynników ryzyka, takich jak podwyższone wartości cukru i tłuszczu we krwi a tym samym zmniejszy to ryzyko chorób układu krążenia.

8. Jak skutecznie schudnąć? Jedz różnorodnie i z umiarem

Im bardziej będziesz miał urozmaicony jadłospis, tym jest większe prawdopodobieństwo, że dostarczysz organizmowi wszystkich korzystnych dla zdrowia substancji odżywczych. Najważniejszym sposobem na zdrowie i szczupłą sylwetkę jest jedzenie dobrej jakości produktów. Postaw na jakość nie na ilość. Unikaj produktów zanieczyszczonych oraz takich, których nie toleruje organizm.