jak zakochać się w sobie

Co to jest przewlekły stan zapalny – poznaj symptomy

Do przewlekłego stanu zapalnego dochodzi wtedy, kiedy system immunologiczny jest wycieńczony. Podczas niezbędnych procesów życiowych takich jak oddychanie powstaje niezbędna do życia energia ale również wolne rodniki. Ich nadmiar w organizmie uszkadza komórki i w dalszym etapie prowadzi do zapalenia. Jak wiemy do powstania wolnych rodników przyczynia się również styl życia, powiedzmy, że nie do końca o siebie dbasz, źle się odżywiasz i stresujesz się, nie masz aktywności fizycznej a dodatkowo palisz papierosy. Wówczas w komórkach powstaje zdecydowanie za dużo wolnych rodników, przed którymi organizm nie umie się bronić, a to prowadzi do wycieńczenia systemu odpornościowego oraz do tego, że zapalenie przyjmuje stan przewlekły.

Antyoksydanty mogą skutecznie obronić chronić nasze komórki przed uszkodzeniami powodowanymi przez wolne rodniki. Niewielka część antyoksydantów powstaje w naszych organizmach, ale im jesteśmy starsi, tym bardziej spada zdolność ich generowania. W wieku około dwudziestu pięciu lat przestajemy je podrukować. Wtedy właśnie bardzo ważne staje się ich dostarczanie w warzywach i owocach. Tak właśnie najzwyczajniej w świecie możesz pomóc swojemu organizmowi bronić się przed wolnymi rodnikami. Gdyż największy wpływ masz na to ty sam.

Co to jest przewlekły stan zapalny ?

Należy tu rozróżnić zapalenie od przewlekłego stanu zapalnego. Stan zapalny to obrona organizmu przed szkodliwym czynnikami, jest to naturalna reakcja obronna organizmu przed bakteriami, wirusami czy toksynami. Obszar dotknięty zapaleniem przyciąga do siebie komórki immunologiczne a one wydzielają substancje chemiczne po to by usunąć przyczynę uszkodzenia oraz naprawić ewentualne szkody w komórkach organizmu. Tak więc organizm doskonale sam sobie radzi z bakteriami czy wirusami. Ale inaczej jest w przypadku przewlekłego czyli długotrwałego stanu zapalnego. Taki stan jest niebezpieczny gdyż toczy się bardzo dyskretnie i podstępnie. Pojawiają się pewne symptomy, ale są one tak mało uchwytne, że trudno jest zauważyć małe sygnały ostrzegawcze.

Symptomy stanu zapalnego :

– nieuzasadnione zmęczenie
– problemy ze snem
– ból głowy
– wypadanie włosów
– przedwczesne siwienie
– łupież
– zmiany na skórze, wypryski
– kruche paznokcie
– suche oczy
– suchość w ustach lub nadmierna produkcja śliny
– zmniejszone libido
– nieregularne miesiączki
– przewlekłe zatwardzenia lub biegunka
– odwapnienie kości
– częste infekcje i zachorowania na grypę
– częste nawroty depresji
– nieuzasadniona zadyszka
– pocenie się stóp i dłoni

Oczywiście nie każdy taki objaw będzie oznaczał przewlekłe zapalenie, ale należy już lepiej przyjrzeć się swojemu organizmowi. Nauczyliśmy się żyć z takimi małymi dolegliwościami i jesteśmy przekonani, że ma tak być. Ciągłe zatwardzenie czy niewyjaśnione zmęczenie uznajemy za stan normalny i to jest właśnie szkodliwe, gdyż przewlekłe zapalenie jest składową przewlekłych, chronicznych chorób takich jak cukrzyca, nowotwory czy alzheimer. Obecne badania wskazują, że zachorowanie na jedną z nich pociąga za sobą ryzyko zachorowania na kolejną następną.

Masaż stóp i jego uzdrawiająca moc

Czy wiedziałeś o tym, że masowanie stóp nie tylko przynosi ukojenie nerwom ale także leczy. Masując stopy, pobudzasz jednocześnie narządy wewnętrzne, energetyzujesz wszystkie części ciała i poprawiasz krążenie krwi. Dokładnie nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje. Ludzie zajmujący się refleksologią są przekonani, że każde miejsce na stopach i dłoniach odpowiada określonym narządom wewnętrznym ciała i jest z nimi połączone, oraz że poprzez stymulowanie zakończeń nerwowych w stopach i dłoniach przesyła się uzdrawiającą energię do odpowiadających im narządów. Ważną informacją jest to, że punkty refleksologiczne znajdujące się na lewej dłoni lub stopie odpowiadają narządom położonym po lewej stronie ciała, i odwrotnie. Narządy podwójne (nerki, płuca) mają odpowiednio po dwa korespondujące z nimi punkty, po jednym na każdej dłoni lub stopie. Narządy znajdujące się po obu częściach ciała (np. jelita) mają zakończenia nerwowe na obu dłoniach lub stopach. Natomiast narządy górnej części ciała mają odpowiadające im punkty refleksologiczne w górnej części stopy, dolnej – w dolnej.

Refleksolodzy posługują się mapami punktów refleksologicznych przy diagnozowaniu i leczeniu, pracując zazwyczaj ze stopami, rzadziej z dłońmi. Jeżeli w pracy jakiegoś narządu występują zaburzenia, odpowiadający mu punkt refleksologiczny będzie bolesny lub wrażliwy na dotyk, a czasem można w tym miejscu wyczuć pod skórą ziarniste zgrubienie. Im bardziej boleśniejszy jest nacisk na podeszwy stóp, w tym gorszym stanie są twoje narządy wewnętrzne.

Naciskanie na wrażliwe miejsca kciukiem powoduje przesłanie ożywczej energii do chorego narządu. Możesz nawet zrobić to sam, znajdując na mapie punkt refleksologiczny który odpowiada “zestresowanemu” narządowi.Taki masaż należy wykonywać powoli i delikatnie, co kilka dni, tak aby ciało mogło wchłonąć wszystkie toksyny które przedostały się w wyniku masażu do krwi. Stopy powinny być masowane jako ostatnie. Masaż stóp jest zalecany w przypadku zmęczenia i wyczerpania gdyż wspaniale odpręża i przynosi ukojenie.

Refleksologia jest terapią holistyczną, a Zgodnie z tą teorią żaden z organów nie funkcjonuje w izolacji, ale współpracuje z innymi na rzecz zdrowia całego ciała. Dlatego też nagromadzenie toksyn w jednej z części ciała prowadzi do tego, że pozostałe muszą pracować ciężej, żeby skompensować zaburzenia energii. Poprzez pracę na refleksach stóp refleksolog ma powodować usunięcie toksyn blokujących kanały energetyczne i doprowadzić organizm do naturalnego stanu równowagi energetycznej.

Według zwolenników tej metody początki refleksologii sięgają starożytności. Malowidła znalezione w egipskim Grobowcu Lekarza w Sakkarze przedstawiają starożytnych terapeutów uciskających stopy i dłonie swoich pacjentów. Również Chińczycy korzystali z metody uciskania punktów na stopach wraz z zabiegami akupunktury.
Do dziś nie ma dokładnej naukowej wiedzy na temat tego, jak uciskanie stóp może wpływać na inne organy wewnątrz poszczególnych stref a refleksologia jest przez wielu krytykowana również dlatego, że do leczenia wielu chorób nie potrzeba leków i operacji, a wystarczają zabiegi i zdrowa dieta spożywcza.

Warto też uważać komu się stopy masuje 🙂

jak osiągnąć szczęście

Te warzywa, owoce i przyprawy zapobiegają rozwojowi raka!

Nie wszystkie warzywa i owoce odznaczają się jednakowym profilem skuteczności w leczeniu schorzeń nowotworowych. Jednak przy wyborze warzyw i owoców osoby zmagające się z nowotworem jak również osoby wspierające profilaktykę tych schorzeń powinny wybrać produkty o udokumentowanych właściwościach rakobójczych. Wyniki wielokrotnych analiz danych naukowych potwierdzają, że najwięcej właściwości przeciwrakowych ma surowa marchew. Jej głównym składnikiem chemicznym są karotenoidy, do których należy także beta-karoten, alfa-karoten oraz witamina E.

A oto inne warzywa zawierające substancje odżywcze o działaniu rakobójczym :

1. surowe brokuły – zwierają siarko organiczny związek chemiczny sulforafan oraz inne izotiocyjaniny;

2. surowa kapusta – zawiera izotiocyjaniny;

3. zielone szparagi – zawierają saponiny należące do glikozydów;

4. buraki – zawierają proantocyjaniny PAC oraz OPC;

5. kurkuma – zawiera kurkuminę

Jeśli chodzi o owoce, szczególnie zalecane w przypadku schorzeń nowotworowych, to należy wspomnieć o czerwonych i czarnych winogronach (skórka i pestki są istotne), czerwone maliny, czarne maliny, truskawki, inne owoce niecytrusowe – należy pamiętać o znaczeniu ich nasion – takie jak morele i brzoskwinie (nasiona znajdują się wewnątrz pestki). Właściwie można uogólnić, że rekomendacja odnosi się do każdego owocu, który ma barwę ciemnoniebieską lub fioletową, i takim przykładem jest tu borówka amerykańska. Pewne rakobójcze substancje znajdują się również w surowych ananasach i pomidorach.

A oto substancje odżywcze o działaniu rakobójczym znajdujące się w owocach :

1. surowy ananas – zawiera bromelainę i peroksydazę;

2. ciemne winogrona – ze skórką i pestkami zawierają rezweratrol;

3. nasiona moreli – zawierają amigdalinę, czyli witaminę B17;

4. truskawki, czerwone maliny, czarne maliny – zawierają amigdalinę i kwas elagowy;

5. borówka amerykańska – zawiera kwas elagowy, antocyjanidyny i proantocyjanidyny OPC

jak osiągnąć szczęście

Oto symptomy, które świadczą o odwodnieniu organizmu

Woda zajmuje kluczowe miejsce jeśli chodzi o podtrzymanie ludzkiego życia i zdrowia. Wszyscy wiemy, że bez wody nie ma życia a każda prawidłowa komórka naszego organizmu czerpie energię właśnie z wody. Dlatego tak ważne jest właściwe nawodnienie organizmu. Dodatkowo woda pozwoli nam na uzupełnienie niedoborów pierwiastków i elektrolitów a także podniesie poziom tlenu i dwutlenku węgla w naszym organizmie.

Gdy myślimy, że nam coś dolega, to najprawdopodobniej mamy niedobór wody w organizmie pisze doktor Mark Sircus w książce ” Filary zdrowia”, “przewlekłe odwodnienie leży u podłoża większości przypadków dolegliwości bólowych oraz chorób zwyrodnieniowych a wszystkie jednostki chorobowe, które opisuje medycyna, w rzeczywistości są wysoce zróżnicowanymi objawami odwodnienia”. Nasze ciało poprzez bolesność sygnalizuje obecność odwodnienia, zaś umiejscowienie  bólu jest wskazówką, w której części organizmu ten deficyt jest największy. Gdy dostarczamy zbyt małe ilości wody do organizmu następuje kumulacja produktów ubocznych metabolizmu oraz kumulacja złogów.

Jeśli te resztki nie zostaną usunięte, organizm ulega zakwaszeniu, a taki odczyn natychmiast odbierają zakończenia nerwowe i w efekcie odczuwamy to jako ból. To właśnie ból jest desperackim wołaniem o dostarczenie większej ilości wody. Jeśli pali nas zgaga, należy to odczytać jako informację o drastycznym odwodnieniu w obrębie układu pokarmowego. Prawdopodobnie po sutym posiłku organizm nie jest w stanie poradzić sobie z rozdrobnieniem i wchłonięciem trawionego pokarmu i stąd takie sygnały dyskomfortu”.

Czysta woda jest najbardziej podstawowym lekiem, gdyż nie ma innego lepszego sposobu na odtruwanie organizmu. Im dostarczymy do organizmu większej ilości wody, która ma odpowiedni poziom alkaliczności oraz niski poziom zanieczyszczeń, tym skuteczniej przebiegnie proces oczyszczania. Czołowy amerykański badacz doktor Patrick Flanagan w swojej publikacji pod tytułem “Cudowny napój wiecznej młodości” napisał “Raczenie się wodą z kranu jest samobójstwem rozłożonym na raty”. Chemiczne środki stosowane do uzdatniania wody (chlor i fluor) stanowią ogromne zagrożenie dla równowagi organizmu i ważną informacją jest to, że organizm długo nie odczuwa żadnych niepokojących objawów. Każdy musi znaleźć dla siebie system filtracyjny, który będzie odpowiadał jego potrzebom. Są dostępne domowe urządzenia do filtrowania i uszlachetniania wody (filtry odwrotna osmoza, destylacja) i to zdecydowanie jest jest lepsze niż stosowanie “kranówki”.

Nie należy czekać z nawodnieniem organizmu aż do momentu gdy odczujemy pragnienie. Jeśli pijemy zbyt mało wody bardziej prawdopodobne jest pojawienie się bólu w jakiejś partii ciała niż odczucie suchości w ustach. Krew ulegnie nadmiernemu zagęszczeniu i zakwaszeniu a w tętnicach pojawią się otarcia i pęknięcia w obrębie ich ścian wewnętrznych. W efekcie organizm wyprodukuje więcej cholesterolu, który jest potrzebny do odbudowy ścian, które zostały nadszarpnięte poprzez przepływ zagęszczonej krwi.

Jest wiele innych objawów świadczących o tym, że organizm potrzebuje więcej wody:

– wycieńczenie i utrata sił witanych
– zaparcia
– zaburzenia trawienia
– zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie krwi
– wrzody żołądkowe
– zaburzenia oddychania
– trudności z utrzymaniem prawidłowej wagi, otyłość
– egzema
– zaburzenia równowagi kwasowo – zasadowej
– zapalenie pęcherza moczowego i dróg moczowych
– reumatyzm
– przedwczesne starzenie się

Prawda jest taka, że każdy z organów potrzebuje wody, by mógł prawidłowo funkcjonować. Gdy nastąpi odwodnienie sprawność narządów ulega obniżeniu. Głównym kryterium stanowiącym o tym czy nasz organizm jest prawidłowo nawodniony będą sygnały ze strony układu wydalniczego. Najbardziej prawidłowy mocz to taki. który charakteryzuje się przejrzystością i jasnożółtą barwą. Kolejnym kryterium są objawy ze strony pęcherza – wypróżnienia powinny być w miarę regularne i nie powodujące bolesności czy dyskomfortu.

Dlaczego diety nie działają – poznaj najważniejsze powody

Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę diety. Nielicznym osobom dzięki różnym dietom, udało się zrzucić nieco kilogramów i nie powrócić do dawnej wagi a większości osobom jednak to nie wyszło.I nie ma co się oszukiwać, wszystkim się to zdarza nawet najlepszym. Dosłownie co chwila ukazują się nowe metody i nowe diety odchudzające i wydają się one bardzo pociągające gdyż obiecują pożegnanie się z kilogramami w bardzo prosty sposób. Ale jednak bardzo szybko okazuje się, że taka bardzo kusząca dieta nie zapewniła tego co obiecywała, dodatkowo jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że zyskasz dodatkowe kilogramy. Badania nad dietami pokazują, jeden główny wniosek – jednym z głównych prognostyków otyłości jest – tak dokładnie jak się już domyślasz – stosowanie diety.

Dlaczego tak się dzieje? Oto główne powody dlaczego diety nie działają:

1. Im więcej myślisz o diecie, tym bardziej chce ci się jeść

W momencie kiedy jesteś przekonany, że powinieneś ograniczyć ilość pożywienia albo wystrzegać się określonych produktów, przeważnie masz ochotę sięgać właśnie po to jedzenie. Takie zaabsorbowanie jedzeniem jest właśnie nieuniknionym skutkiem stosowania diety. Psychologowie nazywają to zjawisko – zaabsorbowanie pewną myślą wynikające z prób stłumienia jej – “przetwarzaniem paradoksalnym”. To zjawisko zbadał i opisał psycholog z Harvardu, Daniel Wagner. Badani w jego eksperymentach nie tylko nie byli w stanie powstrzymać się od myślenia o białych niedźwiedziach, ale też lepiej pamiętali rzeczy, o których mieli zapomnieć, byli rozproszeni tym bardziej, im silniej próbowali się skoncentrować i wyjątkowo pobudzeni, gdy zachęcano ich do zrelaksowania się. Chodzi w tym po prostu o to, że im usilniej starasz się nie myśleć na przykład o cieście czekoladowym, tym skuteczniej skupiasz na nim swoją energię umysłu. Po prostu nie jest możliwe całkowite odstawienie jedzenia, gdyż jest ono niezbędne nam do życia i nie sposób przestać nim myśleć.

2. Stosowanie diet negatywnie wpłynie na twój metabolizm

Gdy jesz mniej bo jesteś na diecie, twój metabolizm będzie stopniowo zwalniał i wtedy łatwo ci będzie przybrać na wadze. Jest to jedna z przyczyn, dla której osoby uzależnione od diet, często narzekają, jak bardzo jest zrzucić ostatnie dwa kilogramy. W miarę jak chudną, ich organizmy działają na ich niekorzyść, przygotowując się na ewentualność głodowania. “Efekt jojo” albo huśtawka nałogowego odchudzania się i na przemian chudnięcie i tycie – zakłócają działanie twojego metabolizmu. Takie powtarzające się zaburzenia powodują, iż organizm coraz bardziej uodparnia się na chudnięcie. Dlatego właśnie nałogowe odchudzanie się może zmniejszyć zdolność do wydajnego metabolizowania pokarmu. Krótko mówiąc taka postna dieta spowoduje jedynie szybki powrót do dawnej wagi.

3. Dieta to krótkotrwałe poświecenie bez nagrody

Przechodząc na dietę, większość osób myśli, że jedynie chwilowo zmienia swoje nawyki żywieniowe, że na krótki czas odstawia “złe” jedzenie, do czasu aż zrzuci nadprogramowe kilogramy. A potem kiedy schudnie, dieta się skończy i będzie mogła powrócić do tego, co jadła wcześniej. W tym scenariuszu za poświecenie, jakim jest jedzenie mniej czy innego pożywienia, otrzymasz nagrodę, w postaci niższej wagi. Nie jest to jednak strategiczne podejście do spadku i kontroli masy ciała, gdyż sukcesu nie powinno się mierzyć liczą zrzuconych kilogramów w ciągu krótkiego czasu. Poczujesz się lepiej ale tylko przez chwilę, gdyż po powrocie do twojego normalnego odżywiania odzyskasz z powrotem stracone kilogramy. Spadek masy ciała nie jest czymś co możesz osiągnąć po jednym dniu ani nawet tygodniu. Zrównoważone odchudzanie wymaga jednak długotrwałego myślenia i kontroli masy ciała.

4. Diety sprawiają że czujesz się źle

Tym co większość osób na diecie doświadcza są negatywne emocje a nawet rozpacz, gdy staje na wagę i nie widzi żadnych zmian a nawet wzrost masy ciała.Może to być spowodowane różnymi czynnikami takimi jak pora dnia, zmiany hormonalne czy zatrzymaniem wody w organizmie. Niektórzy bardzo się tym przejmują i spowoduje to spadek poczucia własnej wartości oraz poczują się źli, słabi czy leniwi. Jednym słowem będą coraz bardziej przekonani o własnej nieatrakcyjności. W dłuższej perspektywie spowoduje to przygnębienie i więcej stresu. Wybierz więc coś co pomoże ci poczuć się lepiej.

5. Stosowanie diet daje złudną nadzieję

Zwykle zaczyna się dobrze, rozpoczynasz dietę i cieszysz się z podjęcia próby zmiany czegoś w swoim życiu co nie daje ci zadowolenia, czyli wagi ciała.Przechodzisz cały cykl, z którego czerpiesz złudną nadzieję, że schudniecie jest możliwe.Ale z czasem pojawiają się trudności ( imprezy, spotkania, brak czasu na przygotowanie posiłków), jakieś inne okoliczności sprawiają, że nie jesteś w stanie trzymać się określonego planu i wszystko zaczyna się sypać.Jeżeli twoja dieta nie zezwala na jakiekolwiek odstępstwa od planu i nie przewiduje zmieniających się okoliczności wówczas jest ona z góry skazana na niepowodzenie. Większość osób w tym momencie obwinia samych siebie i myślą, że jeśli następnym razem bardziej się postarają na pewno się uda i ponownie rozpoczynają cały mechanizm od nowa. Dlatego odpuść sobie i ciesz się życiem.

Problemy ze snem? Sprawdź co robić, gdy nie możesz zasnąć.

Magnez to składnik mineralny, który ma działanie antystresowe. Jest naturalnym środkiem uspokajającym, rozluźniającym, zarówno mięśnie poprzecznie prążkowane, jak i gładkie, występujące w naczyniach krwionośnych oraz układzie pokarmowym. Magnez bierze udział w bardzo licznych procesach zachodzących w organizmie ludzkim, zakres objawów jego niedoboru jest więc bardzo szeroki. Jednym z najpoważniejszych są zaburzenia snu, które stanowią poważną przeszkodę w utrzymaniu koncentracji oraz powodują osłabienie w sferze pamięci. Jeśli chodzi o sferę emocjonalną, mogą one powodować obniżenie nastroju. W sferze fizjologicznej organizmu, nie prawidłowy sen spowoduje zaburzenia procesów chemicznych, które to będą sprzyjać schorzeniom sercowo-naczyniowym, cukrzycy czy osteoporozie. A to w konsekwencji może doprowadzić do poważnych urazów, nieadekwatnego zachowania czy poważnych zaburzeń zdrowotnych.

Rola magnezu w organizmie

Magnez jest jedną z podstawowych substancji mineralnych odgrywających kluczową rolę w funkcjonowaniu układu mięśniowo-szkieletowego. Wspomaga on rozluźnienie mięśni, a dzięki temu działa kojąco na cały ustrój co umożliwia głębokie rozluźnienie a także co ważne spokojniejszy sen. Przeprowadzone badania, autorstwa dr. W. Davisa wykazały, że 99% pacjentów, którzy stosowali terapię chlorkiem magnezu, bardzo szybko odzyskało prawidłowy profil snu a ich nocny odpoczynek przebiegał bez przebudzeń.Badacz stwierdził, że w większości przypadków chlorek magnezu szybko zniwelował u nich trudności z zaśnięciem, zapewnił nieprzerywany sen, zaś uczestniczący w projekcie pacjenci nie uskarżali się już na stan zmęczenia, który towarzyszył im zaraz po przebudzeniu. Dodatkowo w ciągu dnia zauważyli zdecydowaną poprawę w funkcjonowaniu, gdyż zmniejszył się u nich poziom napięcia i niepokoju. Suplementacja magnezu również wpłynie korzystnie na jakość snu, gdyż obniży się wydzielanie kortyzolu, który to jest odpowiedzialny za zaburzenia w tej sferze. Stres zubaża poziom magnezu, a magnez sklei obniża poziom stresu. Gdy poziom magnezu spada poniżej normy, fizjologia układu nerwowego zostaje wytrącona z równowagi, czujemy się podminowani a to skutkuje pojawieniem się napięcia mięśni. To dlatego w sytuacjach stresowych zapotrzebowanie na magnez, wielokrotnie się zwiększa.

Inne skutki niedoboru magnezu

Brak snu może prowadzić do stanu permanentnego zmęczenia, a to często prowadzi do nagłych zgonów sercowych. Osoby zmagające się z ciągłym niedoborem snu, często wykazują niedobór magnezu, a to zwiększa krzepliwość krwi i może powodować zawały serca i udary mózgu. Przyczyną niedoboru magnezu mogą być również koszmary nocne, mówienie przez sen, aktywność ruchowa w czasie snu, zgrzytania zębami czy zespół niespokojnych nóg. Utrata magnezu spowoduje bezsenne noce, co z kolei doprowadzi do utraty równowagi emocjonalnej, obniżonego nastroju czy nadpobudliwości. Osoby zmagające się z niedoborem magnezu są także narażone na występowanie procesów zapalnych w organizmie. U dzieci niedobór magnezu charakteryzuje się wierceniem się, nad reaktywnością nacechowaną niepokojem, niestabilnością psychomotoryczną a także zaburzeniami przyswajania wiedzy.

Podsumowując, nie ma bardziej skutecznej formy normalizowania snu jak uzupełnienie niedoborów magnezu. To znaczenie lepsze od łykani tabletek nasennych. Nie tylko spowoduje szybsze zaśniecie ale także skorzysta na tym cały organizm.

Zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 300–400 mg na dobę i chociaż w naturalnym środowisku bogato występuje w spożywanych przez człowieka pokarmach, jest go coraz mniej w wyniku nawożenia chemicznego gleby związkami zawierającymi potas oraz stosowania nadmiernej ilości konserwantów żywności. Dlatego warto go dostarczać w postaci suplementów.

Źródła magnezu w pożywieniu :

Najbogatsze źródła (zawartość magnezu w 1 kg produktu):

kakao gorzkie 16% – 4,2 g

kasza gryczana – 2,2 g

fasola biała – 1,7 g

czekolada gorzka – 1,7 g

orzechy laskowe – 1,4 g

płatki owsiane – 1,3 g

ciecierzyca – 1,2 g

groch – 1,2 g

szpinak – 0,5 g

makrela, dorsz – 0,3 g

Można także zastosować kąpiel magnezową dodając do gorącej wody chlorku magnezu. Taką kąpiel można stosować regularnie, zyskując uczucie niesamowitego odprężenia fizycznego i psychicznego oraz poprawę nastroju.